معجزات درماني دانه هاي شفا بخش سويا


 

نويسنده: تورج زرگر اللهي




 

نکات علمي بسيار جالب در رابطه با سويا
 

1ـ دانه هاي سويا از محصولات نوتراستيکال ياneutrateutival است يعني از جمله مواد غذايي است که به نظر مي رسد توانايي بد ن را براي د فع بيماري ها يا مبارزه با آن ها ارتقاء مي بخشد.
2ـ عوامل و عناصر مغذ ي موجود در سويا فرآيند پيري را کند مي کنند.
3ـجنيس تئين موجود در سويا از رشد سلول هاي سرطاني مربوط به سرطان هاي پروستات و سينه در انسان جلوگيري مي کند و از رشد رگ هاي جد يد که سلول هاي سرطاني را تغذيه مي کنند جلوگيري مي کند(از منابع غني مواد مهارکنند ه «پروتئاز»است که ضد سرطان مي باشد).
4ـسويا آنزيم هايي دارد که با آسيب هاي ناشي از راد يکال هاي آزاد مبارزه مي کند و مواد زايد به جاماند ه اکسيژن را پاک سازي مي کند. اين آنزيم ها فرآيند پيري سلولي را کند مي سازند و در برابر اسيب هاي ناشي از سيگار و آلايند ه هاي د يگر نقش حفاظتي دارند.
5ـسويا داراي دسته اي از ترکيبات شيميايي به نام استروژن گياهي يا فيتواستروژن مي باشد که از استروژني که به طور طبيعي در بد ن زنان توليد مي شود ضعيف تر است و به نظر مي رسد که از طريق مختلف از اثار منفي استروژن طبيعي جلوگيري مي کند و در مواقعي که توليد استروژن طبيعي کاهش يابد کمبود ان را جبران مي کند مثلاً در دوران يائسگي که توليد استروژن طبيعي کاهش مي يابد مي تواند از عوارض ناراحت کنند ه اين دوران جلوگيري کند. همچنين خطر ابتلا به پوکي استخوان را کاهش مي د هد.
6ـ براي پختن سويا بايد از حرارت داد ن آن به مدت زياد پرهيز شود و در مواردي که با ساير غذاها مصرف مي شود بهتر است که در د قايق آخر پخته شد ن مواد غذايي به آن اضافه شود تا حرارت کمتري در مد ت کمتري ببيند زيرا حرارت زيا د و مد ت زياد از مواد مفيد سويا کاسته و مقداري از آن را از بين مي برد.
7ـ فيبر موجود در سويا باعث سلامت رود ه ها و دستگا ه گوارش و جلوگيري از يبوست مي شود همچنين از بروز انواع هموروئيد(بواسير)و د يگر بيماري هاي رود ه اي جلوگيري مي کند.
8ـ مصرف سويا باعث کاهش کلسترول شد ه و تأثير زيان آور کلسترول اضافه شد ه به غذا را خنثي مي کند. به نظر مي رسد که استفاد ه از سويا در مورد افرادي که به طور ارثي مبتلا به کلسترول خون بالا هستند بيشتر موثر است ولي در مورد اشخاصي که داراي کلسترول به ميزان طبيعي هستند کمتر تأثير دارد . همچنين سويا اثر خوبي در کاهش تري گليسيريد هم دارد.
9ـ سويا از نظر سد يم فقير و از نظر کلسيم و پتاسيم غني است اين ترکيب ويژه باعث تعادل چربي هاي اشباع شد ه و تنظيم فشار خون مي گردد.
10ـ سلنيوم موجود در سويا مي تواند ميزان گرگرفتگي، افسرد گي و خستگي مربوط به دوران يائسگي را کاهش د هد. استروژن خانم ها از کلسترول موجود در تخمدان توليد مي شود که ناشي از واکنش شيميايي غد ه هيپوفيز است. بعد از يائسگي توليد استروژن در تخمدان به شدت کاهش مي يابد. استروزن هورموني است قوي و کاهش آن باعث مي شود بد ن در معرض اضافه وزن، کاهش ميل جنسي، افزايش کلسترول، مشکلات گردش خون و بيماري قلبي قرار گيرد. همچنين باعث ريزش مو، .خستگي مفرط، پوکي استخوان و افسرد گي مي شود.
اما استروژن زياد هم عوارض د يگري به دنبال دارد مانند:عادت ماهيانه زود رس، يائسگي دراز مدت، عادت ماهيانه نا مرتب، شد يد و درد ناک ، ميل به شوري ،چربي و شيريني، خونريزي رحم، تشکيل فيبروم رحمي، ايجاد غد ه درپستان ها همچنين باعث تحريک بيش از حد غد ه تيروئيد مي شود و تنش جسماني مداوم ايجاد مي کند .

دو نوع استروژن گياهي وجود دارد
 

A-ايزوفلاونوئيد که در دستگاه گوارش به استروژن ضعيف تبد يل مي شود. خواه ميزان استروژن شما خيلي بالا باشد(که اغلب بين سال هاي نوجواني تا يائسگي اتفاق مي افتد)يا خيلي پايين باشد(علائم يائسگي و بعد از يائسگي)،ايزوفلاونوئيد ها مي توانند به تعادل هورموني شما کمک کنند و اما منابع اصلي اين مواد عبارتند از:سويا،يونجه، شيرين بيان، شبدر، نعناع، سيب زميني و زرشک.
B-ليگنن ها:اين دسته از مواد روي باکتري هاي مفيد رود ه اي تأثير مي گذارند، که خود کمک مي کند بد ن دوباره«استروژن»جذب نکند. به نظر مي رسد آن ها بد ن را از تبد يل چربي به استروژن ممانعت کرد ه و مانع از بروز سرطان سينه مي کند.
بهترين منابع ليگنن عبارتند از :سويا، عدس، گردو.
11ـسويا خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را کاهش مي د هد. آلزايمر بيماري پيش روند ه اي است که در اواخر ميانسالي و قبل از دوران پيري ظاهر مي شود.اين بيماري با سن ارتباط مستقيم دارد.
خصوصيت بارز پاتولوژيک بيماري،مرگ و از بين رفتن سلول هاي عصبي در قشر مخ است.
منبع: هنر آشپزي 74